AUREL VLAICU PE DEALUL COTROCENILOR

Aurel Vlaicu pe Dealul Cotrocenilor

Acum 98 de ani pe Dealul Cotrocenilor Aurel Vlaicu se lansa in primul zbor cu un aparat construit de el. Planurile primului sau aparat de zbor si le-a facut in timpul studiilor de la Munchen.
Aceasta avea aripi batante si era actionat de arcuri. A abandonat insa acest proiect, convins fiind ca viitorul il vor constitui aeroplanele actionate de motoare.

In 1908 s-a angajat ca inginer la uzina de motoare Opel din Russelsheim. Desi avea pregatit proiectul primului avion actionat de motoare, nu primeste sprijin pentru a-l contrui. In 1909 se intoarce in tara si construieste primul planor pe care a reusit sa-l inalte in are la Bintinti, langa Orastie, localitatea sa natala.

Primul aeroplan pentru dotarea armatei l-a construit cu ajutorul lui Traian Vuia. In 1910 obtine brevetul nr. 2258 pentru Masina de zburat cu un corp in forma de sageata. Cu acest aparat a participat la manevrele militare de toamna si a reusit sa duca un mesaj cifrat (ordin de lupta) de la Slatina la Piatra Olt. Aceasta actiune va situta Romania pe locul al doilea in lume, dupa Franta, pentru utilizarea unui aparat de zbor cu destinatie militara, avionul Vlaicu I (model 1910) fiind primul avion militar din dotarea armatei romane.

In februarie 1911 construieste un nou model de aeroplan pe care il va lansa la Blaj, cu ocazia implinirii a 50 de ani de la infiintarea ASTREI. La Sibiu si la Brasov Aurel Vlaicu a efectuat zboruri acrobatice, atingand plafonul de inaltime de 1.000 metri si viteza de 90 km/ora.

In 1912, la Aspern, langa Viena, a obtinut premiul I in proba de precizie pentru aruncare la tinta si al doilea pentru aterizarea la punct fix, fiind socotit al doilea pilot ca maiestrie, dupa celebrul Roland Garros (1888-1918).

In 1913 proiecteaza un nou avion, de data aceasta in intregime din metal, cunoscut sub numele de Vlaicu II. Este considerat primul avion din lume construit in intregime din metal. In luna septembrie a aceluiasi an isi propune sa traverseze Carpatii.

A decolat de langa Bucuresti, a aterizat pentru alimentare la Ploiesti, insa, s-a prabusit langa comuna Branesti (aproape de Campina), pierzandu-si viata.

Articol preluat de pe studentie.ro